ШЛЕМ ЈЕ БИО КАО СИТО
У праскозорје на Велики петак 1999. године почео је копнени напад непријатеља из правца Албаније на караулу Кошаре.
- Да, 9. априла 1999.године, на Велики петак, почела је битка за караулу Кошаре. Напад је прво после поноћи почео на суседну караулу Морина, циљ је био да се наше снаге одвуку на ту страну и тиме да се ослаби одбрана Кошара и да потом главни напад Шиптара буде на караулу Кошаре.
Пар дана пре напада ја добијам информацију да је могућ напад на караулу и да се са албанске стране налази неколико хиљада терориста који су завршили обуку и само чекају наредбу да нас нападну. Могућ правац напада би био или Морина или Кошаре. Ту ноћ проводимо као и до тада на положају, сви спремни за дејство.
Када је почео напад на Морину војник који је стражарио ме обавештава да се чују оружана дејства, а обавештава ме радио везом и мајор Баљошевић. Сви смо будни и чекамо даља наређења. Будни су и водник и пешадинци. После пар сати чујем да се правац из кога долази звук дејстава померио и сада звук детонације и пешадијског наоружања долази изправца Кошара.
Све време сам на вези са Баљошевићем и неколико пута тражим дозволу да изађемо на наше положаје и упутства за наше поступке. Речено ми је да чекам даља наређења. Све време чујемо да су оружани сукоби у току.
У раним јутарњим сатима, око 04.30-05.00 сати добијам наређење од мајора Баљошевића да пошаљем возила на караулу да помогну граничарима да одбију напад терориста са територије Албаније, а да ја останем у бази на командном месту.
Моји војници и ја смо били приближно истих година, они 19, 20, 21, а ја 23. Мени је било незамисливо да их само пошаљем са возилима на добијени задатак, а да ја останем у Батуши на сигурном и безбедном месту. Моја част и достојанство ми то нису дозволили. Они без мене не могу ићи сами на добијени задатак.
У врло кратком времену, буквално пар минута, пошто су возила већ била спремна, ми смо били спремни за полазак. Одељење пешадије са водником одмах полази и заузима заседно место на вису Раса Кошарес, која је била доминантна тачка, тј. највиша тачка са које се контролише цео простор и према Албанији, а и према унутрашњости наше државе.
Додао бих, пар дана пре напада накараулу мењам БОВ са бројем 13010 за БОВ са бројем 13013.
Посаде БОВ-ова су сачињавали:
- 13013 - Мишић, возач Жарко Стојковић,пунилац Никола Поповић и нишанџија Дурко Османовић,
- 13011 - возач Горан Јевтић, нишанџија Марко Маринковић и пунилац Драган Митић и Срђан Петровић и
- 13012 - возач Предраг Буловић, нишанџија Данило Крсмановић и пунилац Ђорђе Ружић и Александар Златић.
Крећемо у правцу карауле и стижемо релативно брзо у непосредну близину карауле. У путу нисмо имали дејстава нити контаката са терористима. Сами смо били на путу. Ми смо најближа јединица караули и прва смо јединица која је тога дана стигла у реон борбених дејстава.
Моја јединица је на положају код карауле Кошаре била око 05.30-06.00 сати спремна за дејствовање. Циљ нам је био да изађемо на караулу и дејствујемо и са граничарима разбијемо терористичку групу и помогнемо им да одбране караулу.
Док нисмо дошли до плаве земље, нисмо знали да то није могуће, што због конфигурације терена, што због временских прилика, наиме,целу ноћ и јутро је падала киша, она ситна, права јесења, што натапа... даље од плаве земље ми нисмо могли. Ту се намештамо и спремамо за дејствовање.
Положај није био најбољи за нас, нисмо били заштићени, били смо на пролазном месту и нисмо имали пешадијско обезбеђење. Покушао сам да пронађем мало боље место, али га нисам нашао. Укратко речено, то место није било за БОВ-ове, али боље нисмо имали. Радио везом добијам упутство за правац дејства. Правац је био вис Раса Кошарес.
Све време док смо били ту, а то је било од 05.30 до 16.00 сати ми смо дејствовали и били под ватром терориста. Највише смо дејствовали према Раса Кошарес. Наравно да нисмо констатно били поклопљени са њиховом ватром, али је то било довољно често да нисмо могли да изађемо из заклона и иза возила. У пар наврата смо били и под ватром снајпера.
Киша пада цео дан,ми смо мокри и промрзли. У неком тренутку нам је неко од јединицакоје су пролазиле поред нас дао кафу. Док човек није у ситуацији каква је била тог дана није свестан колико једна кафа много значи и како утиче да се морал подигне. Тог дана смо и јели што у БОВ-у, што иза БОВ-а.
Касније, у току дана, поред нас пролазе наше јединице, Војна полиција, санитет, пешадинци... војска поред нас одлази у правцу карауле, санитет пролази поред нас у правцу Батуше са рањенима. Имам сталну радио везу и чујем комуникацију наших јединица. Врло ретко сам се укључивао, сем када сам тражио конкретна упутства.
Ја сам своје задатке добио и трудио сам се да их што боље извршим. У току преподнева прво преко радио везе, а затим и од јединица које пролазе добијам информацију да је на путу према Батуши, којим смо ми прошли, у заседу упао мајор Душко Шљиванчанин и том приликом му је погинуо возач, а он је рањен. Остатак дана смо под утиском тог догађаја.
Око 16 сати ми смо мокри и уморни, борбени комплети граната за топове су нам при крају, полако почиње да долази ноћ, јасно ми је да не можемо ту заноћити. На отвореном смо, без заклона, на непрегледном терену, без пешадинаца који би нам обезбедили положај и онемогућили да нам по мраку неко приђе.
Тражим прво упутства за даље моје поступке од мајора Баљошевића, а потом и дозволу, због комплетне наше ситуације, да се вратимо у Батушу и тамо преноћимо. Дозволу добијам и ми почињемо да спремамо возила за покрет, окрећемо се, пакујемо и стајемо у колону на довољну удаљеност за безбедно кретање.
Додао бих један детаљ, БОВ у коме сам ја био је био други у колони, разлог зато је била механичка неисправност, наиме возилу је био неисправан погон на сва 4 точка самим тим кретање и управљање по лошем терену је било отежано, пошто цео дан пада киша и нисам знао каквом је стању пут. Договор је био да ако се заглавимо или ћемо га извући првим возилом или ћемо га гурати задњим. Мени савест није дозволила да ја седнем у исправно возило, а војнике саме поставим у неисправно.
У тим нашим припремама за полазак, војници су већ у возилима на својим местима, ја се још нисам попео на возило већ их прегледам још једном пред полазак. Тада, до нас долази из шуме, не путем, један наш војник у борбеном прслуку, гологлав (без шлема или беретке) са аутоматском пушком у руци, прилази ми и представља се као водник Агочевић Дејан, командир карауле Кошаре и тражи да се са нама спусти у село Батуша.
Моје прво питање је било: ''Шта ћеш ти овде?''.
Он ми одговара да су војници на караули остали без муниције, хране и осталих средстава и да је он кренуо по то.
Мени кроз главу иде мисао, а потом му то и кажем, да то није његов посао и да је његово место са његовим војницима и на објекту њему повереном, а да се зна како се врши допуна средстава, постоји радио веза, постоје курири, у крајњој линији пошаљи једног војника да обавести некога о вашој ситуацији, а не да он, као командир и старешина, остави све, војску, караулу и оде сам. Он понавља његову причу и додаје да нико, сем њега, није могао отићи.
Мени је то све чудно, контактирам Баљошевића, испричам му и он ми рече да поступим како мислим да је исправно. Напоменуо бих да је мени тада 23 године. У мојој глави су мисли, прво да водник не говори истину и да је оставио војнике и напустио објекат и положај, а друга мисао ми је да је то можда истина, и да ћу ја, не примајући га у моје возило, одмоћи граничарима и довести их у још тежу ситуацију. Ово моје размишљање траје пар секунди.
Решио сам да је мања штета да га поведем са нама, спустим у Батушу, па ако је говорио истину покупићемо шта треба од средстава и вратити се на караулу. Тако је и било, рекох му да се пење на возило и да седне поред мене. У другом возилу у куполи смо седели нишанџија Османовић Дурко за командама топова, ја са његове леве стране, и са његове десне стране водник Агочевић Дејан.
Пре кретања смо разрадили све могуће варијанте и догађаје које могу да се десе. Знао сам да морамо проћи место где је рањен мајор Душко Шљиванчанин и где је војник погинуо и да постоји могућност да је њихово возило-пинц још на путу, чак да је са њим препречен пут и да не можемо проћи. Ако то буде тако наређење је да се први БОВ наслони на пинца и да га одгура са пута и тако нам направи пролаз.

Пошто постоји могућност да негде уз пут буду терористи и упаднемо у заседу, наредио сам војницима да уз пут пажљиво све осматрају и прате, шлемови су били свима на глави,пешадијско наоружање је било у рукама, откочено и са метком у цеви испремно за ватру. Нишанџије на топовима су имали напуњене, запете и откочене топове и спремне за дејство без команде у случају потребе. Пошто је постојала опасност од мина наредба је била да се строго вози по траговима возила испред и нема вожње лево-десно.
Возила су била затворена херметички и возачи су возили под перископима, пуниоци су били на својим местима у корпусу БОВ-а, а иза леђа возача. Уколико се други БОВ заглави или буде имао проблема у кретању или га вучемо или гурамо. Пред сам полазак до нас долази и војник граничар Марић Миленко, али пошто има повређену ногу не може да се попне на БОВ и пешке иде за нама.
Крећемо. Око 16 сати је. Спуштамо се према Батуши брзином коју дозвољава пут и ситуација. Возила су међусобно удаљена десетак метара. Не срећемо никога, ни наше јединице ни терористе. Возачи и војници се строго држе добијених наредби, осматрамо и спремни смо да реагујемо на најмањи знак и потребу. Долазимо на место рањавања мајора Шљиванчанина. Пинц стоји препречен на путу, не можемо да прођемо. Тела војника нема.
Пинц стоји, у правцу нашег кретања, са кабином у лево,нагнут на лево, са отвореним левим вратима која су због накривљености возила висила, цела лева страна возила је била са много рупа од метака. Због положаја пинца не можемо само да га одгурамо са пута, па ме војник Марко Маринковић са првог БОВ-а пита шта да ради, наређујем му да скочи доле,намота волан пинца и да га БОВ одгура. Он то и ради.
Прилази пинцу коме су врата отворена, а на возачком седишту стоји шлем, претпостављам од погинулог војника, он узима шлем у руку, подиже га и показује нама, ја му вичем зашто то дира и да то остави у пинцу, он га враћа на седиште.
Шлем је био као сито, као да га је погодио сноп гелера и унутра се види крв, возачко место у пинцу и предње стакло возила такође су били крвави. Док ту стојимо у месту и чекамо да се пут ослободи, а то траје врло кратко, интересантни су детаљи које човек примећује - невероватна је тишина, ништа се не чује, од нас нико не прича, не чује се птица, не чује се ветар, чак је и киша тада стала и не чује се како капи ударају у метал, не чује се шушкање војника, не чује се звук померања наше опреме, само чујете БОВ-ове како раде на леру у месту.
Ништа се не помера, поред моје главе је једна грана дрвета, ја сам је погледао, не помера се, ниједан лист или гранчица у шуми се не помера. Мир и тишина. Маринковић намотава волан пинца, затвара врата, први БОВ се наслања на њега и гура са пута. Пут је проходан, војник се пење на БОВ који се враћа у своје трагове и крећемо даље.